ترکیه این هدف را دارد که تا سال ۲۰۲۳ صادرات ۵۰۰ میلیارد دلاری انجام دهد. به ویژه در بخش های خودروسازی لوازم خانگی و پوشاک که حوزه های مهمی برای تحقق این هدف به شمار میروند.صادرات ترکیه در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با ۲۰۱۶با رشد ۱۰/۲۲ درصدی از ۱۴۲/۵ میلیارد دلار به ۱۵۶ میلیارد دلار افزایش یافت.در۲۰۱۷ به دومین میزان بالای صادرات دست یافت.بالاترین میزان صادرات نیز رقم ۱۵۷/۶میلیاردی درسال ۲۰۱۴بود. اکنون نگاهی به بیشترین محصولات صادره و کشورهایی که صادرات به آنها انجام شده خواهیم داشت.
محصولات با بیشترین صادرات:
خودرو:بخش خودرو ۱۲ سال است بی وقفه در اوج حوزه صادراتی ترکیه قرار دارد.در سال ۲۰۱۷ ۲۸/۵ ملیون دلار از صادرات تنها از بخش خودرو سازی صورت گرفت. این رقم بالا به کمک کار خانه های خودرو سازی از جمله فورد تویوتا توفاش اویاک رنو مرسدس بنز ترک صنایع بوش من تراک و گود ییر دست یافته شد.
محصولات کشاورزی: ترکیه به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز کشوری با تولید محصولات کشاورزی میباشد.بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۶ صادرات محصولات کشاورزی ترکیه با افزایش ۴ برابری از ۳/۷ میلیارد دلار به ۱۶/۲ میلیارد دلار رسید. در تولیدات کشاورزی از سال ۲۰۰۵ ترکیه رتبه نخست اروپا بوده و طی ۱۵ سال اخیر در تجارت خارجی محصولات کشاورزی جمعا ۵۸ میلیارد دلار مازاد صادراتی داشت. همچنین اقداماتی به جهت پایان دادن به واردات محصولات کشاورزی و تبدیل شدن ترکیه به کشور بدون واردات در سایه حمایت های دولتی در حال انجام میباشد.در سال ۲۰۱۸ به کشاورزان و سرمایه گذاران مشغول به زراعت حمایت معادل ۱۴/۵ میلیارد از سوی دولت صورت خواهد گرفت.
پوشاک و لباس آماده:ترکیه از سال های ۱۹۸۰ به بعد در نتیجه سرمایه گذاری های صورت گرفته به بخش پوشاک و نساجی به رشد خود همچنان ادامه میدهد. این حوره تمرکز زیادی در زمینه صادرات دارد.از سال ۲۰۱۴ بخش نساجی و پوشاک ترکیه در سطح جهان با سهم ۳/۴ درصدی در موقعیت هشتمین صادر کننده بزرگ دنیا قرار گرفت.به لحاظ صادرات صورت گرفته به کشور های اتحادیه اروپا بعد از کشور های چین بنگلادش و آلمان در رتبه چهارم قرار دارد.در سال ۲۰۱۷ بخش نساجی در مجموع صادرات ۱۲/۵ میلیاردی انجام داده است.
لوازم خانگی:ترکیه در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۲۵ ملیون و ۷۰۰ هزار عدد لوازم خانگی صادر کرده است.به ویژه در حمایت های صورت گرفته در زمینه مالیات مصارف خصوصی در سال ۲۰۱۷ در حوزه لوازم خانگی رشد ۷/۳ درصدی اتفاق افتاد. در صادرات لوازم خانگی نیز رشد ۶ درصدی به وجود آمد.۷۲ درصد صادرات لوازم خانگی ترکسه به کشور های اتحادیه اروپا صورت میپذیرد.به ویژه انگلیس آلمان فرانسه ایتالیا و اسپانیا کشور هایی هستند که بیشترین صادرات لوازم خانه در آنها صورت میگیرد.اینها قسمتی از صادرات و واردات ترکیه هستند که نقش چشمگیری در پیشرفت ترکیه داشته اند.
صادرات به ترکیه
صادرات به ترکیه در حوزه خشکبار ایرانی
۰۰۹۰۲۱۲۲۵۸۲۳۲۳ دفتر مرکزی استانبول
۰۰۹۰۵۳۷۷۹۸۳۴۹۵ موبایل
صادرات به ترکیه یکی از مهم ترین بخش های صادراتی ایران است تا جایی که ترکیه ششمین بازار صادراتی کشور ایران را به خود اختصاص داده است. بازرگانان ایرانی می توانند اقلام مختلفی را برای صادرات به ترکیه انتخاب کنند. در بین محصولات متنوع ایرانی خشکبار ایرانی طرفدار خاصی در بین مردم ترکیه دارد.
خشکبار ایرانی می تواند شامل انواع آجیل ایرانی تا سایر محصولات در این حوزه مانند آلو، گردو و… یا حتی میوه های خشک شده باشد. کشور ایران در زمینه تولید خشکبار نسبت به ترکیه در جایگاه بهتری قرار دارد که بیشترین علت این مزیت را می توان مدیون آب و هوای ایران بود. کشور ترکیه کشوری سردسیر است و همین امر سبب شده است بسیاری از محصولات حوزه ی خشکبار نتوانند در این آب و هوا رشد کنند اما، کشور ایران با آب و هوایی گرمسیرتر نسبت به کشور ترکیه مزیت بهتری در تولید خشکبار دارد. همین دلیل سبب شده است که صادرات به ترکیه در حوزه خشکبار رونق خوبی پیدا کند.
روش های حمل و نقل متداول در صادرات به ترکیه
برای صادرات به ترکیه می توان از روش های مختلفی خشکبار ایران را به ترکیه وارد کرد. استفاده از حمل و نقل هوایی و زمینی دو روش متداول در صادرات به ترکیه هستند. با این وجود در زمینه صادرات خشکبار به این کشور استفاده از حمل و نقل زمینی متداول تر است. البته این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما، مهمترین علت آن برای بازرگان ایرانی این است که این روش کم هزینه تر است و با توجه به این که ترکیه کشور همسایه ایران است زمان زیادی نیز در این شیوه از حمل و نقل از دست نخواهد رفت.
از طریق مرز های زمینی مختلفی در ایران می توان صادرات به ترکیه را در حوزه خشکبار انجام داد. پرترد ترین مرز ایرانی، مرز بازرگان است که تسهیلات گمرکی خوبی نیز ارائه می دهد. این مرز سالیان سال است که در ایران فعال است و یکی از شاه راه های مهم گمرکی بین ایران و ترکیه است.
روش های مختلف بسته بندی در صادرات به ترکیه
بسیاری از بازرگان و تجار ایرانی برای صادرات خشکبار خود به ترکیه از دو روش استفاده می کنند. اولین روش؛ ارسال خشکبار به صورت فله است و روش دوم؛ استفاده از بسته بندی با برندی مشخص می باشد. امروزه هر دو روش در بین بازرگانان ایرانی متداول است هرچند روش بسته بندی تحت برندی معتبر و ایرانی می تواند موفقیت بیشتری در بازار های صادراتی ایران برای تجار گرامی داشته باشد.
ترخیص کالا یا ترخیص یک فرایند در گمرکات است که توسط صاحب کالا یا نمایندهٔ قانونی صاحب کالا (بند ب ماده ۱ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی) نزد گمرک جهت صادرات یا واردات کالا صورت میگیرد و در طی آن کالا با انجام تشریفات گمرکی مربوط از اماکن گمرکی خارج میگردد. فرایند ترخیص کالا شامل تهیه آمادهسازی و ثبت اسناد و مدارک به صورت فیزیکی یا الکترونیک و محاسبه هزینهها شامل مالیات، سود بازرگانی و حقوق گمرکی و دیگر تسهیلات ارائه شده به واردکنندگان و صادرکنندگان میباشد.
ترخیص از گمرک
پس از رسیدن محمولات توسط وسیله حملکننده کالا به گمرک، کالا در انبارهای گمرکی قرار میگیرد. با ارسال اسناد توسط فروشنده و دریافت اسناد توسط خریدار امکان دریافت قبض انبار و ترخیصیه کالا از شرکت حملکننده توسط ترخیص کار به عنوان نماینده صاحب کالا ایجاد میشود. قبل از حضور در گمرک باید تشریفات قبل از اظهار صورت بگیرد و پس از ورود اطلاعات به سامانه گمرک از طریق درگاه اینترنتی ترخیص کار به همراه اسناد کامل و وکالت نامه قانونی در گمرک حاضر میشود و از این پس تشریفات گمرکی شکل میگیرد. نوع تشریفات گمرکی با توجه به اهداف وارداتکالا و صادرات کالا و نوع رویه گمرکی متفاوت است.
رویههای گمرکی ترخیص کالا
با توجه به نوع هدف از واردات و صادرات هر کالایی رویههای متعدد گمرکی در جهت تسهیل امور و ترخیص کالا توسط هیئت وزیران تدوین شده و به وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور و به طبع آن گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیدهاست.
ورود قطعی
- واردات کالایی که به صورت دائمی و به قصد مصرف وارد کشور شود.
ورود موقت
- برای کالاهای نمایشگاهی یا کالاهای پروژهای که به مبدأ بازگردانده میشوند از این کنوانسیون استفاده میگردد. کنوانسیون آ ت آ برای ورود موقت نمایشگاهی در ایران نیز به تصویب مجلس رسیدهاست. ورود موقت رویه گمرکی است که براساس آن کالاهای معینی میتواند تحت شرایطی به طور موقت به قلمرو گمرکی وارد شود. این کالاها باید ظرف مهلت معینی که گمرک ایران تعیین مینماید بدون اینکه تغییری در آن ایجاد شود، خارج گردد. البته تغییرات ناشی از استهلاک، از این حکم مستثنی است.
کالای مرجوعی
- کالایی که پس از ورود به گمرک نتوانسته ترخیص شود بنابراین مرجوع میشود.
ترانزیت خارجی
- کالایی که از مبدأیی در خارج از کشور به مقصدی در خارج از کشور میرود و صرفاً از خاک کشور ثالث عبور میکند.
ترانزیت داخلی
- کالا از گمرکی به گمرک دیگر در داخل کشور به قصد انجام تشریفات ورود قطعی ترخیص غیر قطعی میشود.
صدور قطعی
- صادرات کشور به منظور مصرف در مقصد
صدور موقت
- صادرات موقت و برگشت کالا پس از دورهای
استرداد حقوق ورودی
- استرداد مآخذ زمان ورود کالا در خصوص کالای وارداتی که باید صادر شود.
ترخیص کالا در ایران
ترخیص کالا در ایران به مفهوم آمادهسازی و ارائه اسناد و مدارکی از جمله مجوزات لازم جهت ترخیص کالا میباشد. مجوزات استاندارد، بهداشت، وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان، سازمان انرژی اتمی، وزارت ارتباطات و مخابرات، مبارزه با مواد مخدر، قرنطینه مرزی و قرنطینه نباتی و هر مجوز الزامی دیگری و البته مجوز وزارت راه که به کلیه کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی به حمل و نقل بینالمللی خود مبادرت کردهاند تعلق میگیرد که خود شامل پرداخت هزینه ۱۰٪ کرایه حمل کالا میباشد.
ترخیص کالا همچنین شامل حمل و ارسال کالا به مقصد نهایی درون مرزی میباشد. بسیاری از ترخیص کار ان در حوزههایی چون صنایع فلزی، شیمیایی و ماشین آلات و مواد اولیه به تخصص رسیدهاند. ترخیص کاران معمولاً در گمرکات بنادر و فرودگاهها یا مناطق آزاد متمرکز و مستقر میشوند.
ارزش کالای ورودی وارداتی
ارزش گمرکی کالای ورودی در همه موارد عبارت است از ارزش بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل سیف به اضافه سایر هزینههایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق میگیرد؛ که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین میشود؛ و براساس برابری نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز اظهار است.
پرسود ترین کالای صادراتی و وارداتی
عمده خریداران کالاهای ایرانی
طبق آمار منتشر شده عمده خریداران کالاهای ایرانی، کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق و کره هستند.
جالب است بدانید در سال ۹۵ عمده صادرات ایران به این کشورها از۹ درصد تا ۲۳۰ درصد، افزایش داشته است.
لیست کالاهای پرسود صادراتی و وارداتی :
در سال ۹۸ پرسود ترین کالاهای صادراتی ایران شامل خشکبار,عسل,خرما,مواد معدنی,سنگ های تزیینی و ذرت و جو دامی و صنایع دستی میباشد.
در صورتی که قصد صادرات یا واردات کالا را دارید
۰۰۹۰۲۱۲۲۵۸۲۳۲۳
۰۰۹۰۵۳۷۷۹۸۳۴۹۵
بازرگانی چیست؟ و انواع بازرگانی
به داد و ستد کالا یا خدمات دارای ارزش میان شخص حقیقی یا شخص حقوقی
بازرگانی گفته می شود.به طور کلی هرگونه عملی (قابل سنجش و اندازه گیری
مادی) را که اشخاص در مقابل کالا
یا خدمتی، کالا یا خدمتی را واگذار نموده و هر دو طرف به هنگام این عمل
راضی باشند بازرگانی گفته می شود. بازرگانی به دو قسمت بازرگانی داخلی و
بازرگانی خارجی تقسیم می شود.
بازرگانی ساز و کاری است که هسته سرمایه داری را تشکیل می دهد. هر کس به عملیات بازرگانی بپردازد، بازرگان نامیده می شود.
انواع بازرگانی
۱- بازرگانی داخلی: شامل داد و ستد کالا و خدمات بین ساکنان یک کشور است.
۲- بازرگانی خارجی: شامل داد و ستد کالا و خدمات و نیز نقل و انتقال مالی بین یک کشور با کشورهای دیگر است.
۳- بازرگانی منطقهای: نوع خاصی از بازرگانی خارجی است که در آن دو یا چند کشور در یک منطقه جغرافیایی معین به منظور دستیابی به هدفهای مشخصی در زمینه بازرگانی همکاری میکنند و برای همدیگر امتیازها و تسهیلاتی در نظر میگیرند.