00902122582323 دفتر مرکزی استانبول
00905377983495 موبایل
صادرات به ترکیه یکی از مهم ترین بخش های صادراتی ایران است تا جایی که ترکیه ششمین بازار صادراتی کشور ایران را به خود اختصاص داده است. بازرگانان ایرانی می توانند اقلام مختلفی را برای صادرات به ترکیه انتخاب کنند. در بین محصولات متنوع ایرانی خشکبار ایرانی طرفدار خاصی در بین مردم ترکیه دارد.
خشکبار ایرانی می تواند شامل انواع آجیل ایرانی تا سایر محصولات در این حوزه مانند آلو، گردو و… یا حتی میوه های خشک شده باشد. کشور ایران در زمینه تولید خشکبار نسبت به ترکیه در جایگاه بهتری قرار دارد که بیشترین علت این مزیت را می توان مدیون آب و هوای ایران بود. کشور ترکیه کشوری سردسیر است و همین امر سبب شده است بسیاری از محصولات حوزه ی خشکبار نتوانند در این آب و هوا رشد کنند اما، کشور ایران با آب و هوایی گرمسیرتر نسبت به کشور ترکیه مزیت بهتری در تولید خشکبار دارد. همین دلیل سبب شده است که صادرات به ترکیه در حوزه خشکبار رونق خوبی پیدا کند.
روش های حمل و نقل متداول در صادرات به ترکیه
برای صادرات به ترکیه می توان از روش های مختلفی خشکبار ایران را به ترکیه وارد کرد. استفاده از حمل و نقل هوایی و زمینی دو روش متداول در صادرات به ترکیه هستند. با این وجود در زمینه صادرات خشکبار به این کشور استفاده از حمل و نقل زمینی متداول تر است. البته این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما، مهمترین علت آن برای بازرگان ایرانی این است که این روش کم هزینه تر است و با توجه به این که ترکیه کشور همسایه ایران است زمان زیادی نیز در این شیوه از حمل و نقل از دست نخواهد رفت.
از طریق مرز های زمینی مختلفی در ایران می توان صادرات به ترکیه را در حوزه خشکبار انجام داد. پرترد ترین مرز ایرانی، مرز بازرگان است که تسهیلات گمرکی خوبی نیز ارائه می دهد. این مرز سالیان سال است که در ایران فعال است و یکی از شاه راه های مهم گمرکی بین ایران و ترکیه است.
روش های مختلف بسته بندی در صادرات به ترکیه
بسیاری از بازرگان و تجار ایرانی برای صادرات خشکبار خود به ترکیه از دو روش استفاده می کنند. اولین روش؛ ارسال خشکبار به صورت فله است و روش دوم؛ استفاده از بسته بندی با برندی مشخص می باشد. امروزه هر دو روش در بین بازرگانان ایرانی متداول است هرچند روش بسته بندی تحت برندی معتبر و ایرانی می تواند موفقیت بیشتری در بازار های صادراتی ایران برای تجار گرامی داشته باشد.
با توجه به نوع هدف از واردات و صادرات هر کالایی رویههای متعدد گمرکی در جهت تسهیل امور و ترخیص کالا توسط هیئت وزیران تدوین شده و به وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور و به طبع آن گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیدهاست.
ترخیص کالا در ایران به مفهوم آمادهسازی و ارائه اسناد و مدارکی از جمله مجوزات لازم جهت ترخیص کالا میباشد. مجوزات استاندارد، بهداشت، وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان، سازمان انرژی اتمی، وزارت ارتباطات و مخابرات، مبارزه با مواد مخدر، قرنطینه مرزی و قرنطینه نباتی و هر مجوز الزامی دیگری و البته مجوز وزارت راه که به کلیه کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی به حمل و نقل بینالمللی خود مبادرت کردهاند تعلق میگیرد که خود شامل پرداخت هزینه ۱۰٪ کرایه حمل کالا میباشد.
ترخیص کالا همچنین شامل حمل و ارسال کالا به مقصد نهایی درون مرزی میباشد. بسیاری از ترخیص کار ان در حوزههایی چون صنایع فلزی، شیمیایی و ماشین آلات و مواد اولیه به تخصص رسیدهاند. ترخیص کاران معمولاً در گمرکات بنادر و فرودگاهها یا مناطق آزاد متمرکز و مستقر میشوند.
ارزش گمرکی کالای ورودی در همه موارد عبارت است از ارزش بهای خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل سیف به اضافه سایر هزینههایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی تعلق میگیرد؛ که از روی سیاهه خرید یا سایر اسناد تسلیمی صاحب کالا تعیین میشود؛ و براساس برابری نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز اظهار است.
طبق آمار منتشر شده عمده خریداران کالاهای ایرانی، کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق و کره هستند.
جالب است بدانید در سال 95 عمده صادرات ایران به این کشورها از9 درصد تا 230 درصد، افزایش داشته است.
در سال 98 پرسود ترین کالاهای صادراتی ایران شامل خشکبار,عسل,خرما,مواد معدنی,سنگ های تزیینی و ذرت و جو دامی و صنایع دستی میباشد.
در صورتی که قصد صادرات یا واردات کالا را دارید
00902122582323
00905377983495